تشکیل یک گروه کارآمد برای بازاریابی دیجیتالی به نظر کار حضرت فیل است. شاید بتوان گفت اکثر اوقات فاصله بین موفقیت یا شکست بازاریابی دیجیتالی داشتن افراد مناسب در گروه است اما تنها چیزی که لازم دارید یک جو فکر خلاقانه و کمی برنامه‌ریزی است که چاشنی آن شود؛ در این صورت است که می‌توانید گروه فوق‌العاده مفیدی تشکیل دهید.

در این مطلب در مورد نقش هایی که باید در گروه‌های موفق بازاریابی وجود داشته باشند توضیح می‌دهم و می‌گویم هرکدام چه وظایفی به عهده دارند. به‌علاوه می‌گویم چگونه افرادی انتخاب کنید تا بتوانید گروه بازاریابی دیجیتالیتان را به‌گونه‌ای تشکیل دهید که با مهارت‌های داخلی و منابع شما متناسب باشند.

 

وجود این نقش‌های ضروری در گروه بازاریابی دیجیتالی شما از نان شب هم واجب‌تر است:

مدیر پروژه

همه می‌دانند گروه‌های بازاریابی گسترده‌اند. اعضای این گروه مسئولیت برطرف کردن نیازهای مختلف بخش‌های متعدد شرکت را برعهده دارند؛ پس اولویت‌بندی آن‌ها کاری بسیار چالش‌برانگیز است.

مدیر پروژه درواقع پُلی بین گروه بازاریابی دیجیتالی و سایر قسمت‌های سازمان است. نیمی از مسئولیت این فرد مدیریت گروه و نیمی دیگر مدیریت تمام درخواست‌های ورودی از دیگر بخش‌ها است تا نیاز همه قسمت‌های سازمان برطرف شود.

مدیر راهبردی

بازاریابی وقتی مؤثر است که برنامه‌ای مدون برایش تنظیم کرده باشید، درک کاملی از مخاطبین هدف داشته باشید و بدانید چه چیزهایی برایشان اهمیت زیادی دارد.

اما وقتی گروه در حال تولید محتوا و پیش‌رَوی طبق برنامه است به‌راحتی زمام امور از دست خارج می‌شود و دیگر نمی‌توان مثل قبل به اهداف تجاری و بازاریابیِ فراتر از موقعیت کنونی پرداخت. اینجاست که باید دست به دامان مدیر راهبردی شویم.

مدیر راهبردی مسئولیت‌های زیر را دارد:

  • شناسایی پرسونای خریداران
  • مشخص کردن مراحل خرید برای مشتری‌ها
  • درک موقعیت‌های کلمات کلیدی
  • تعیین معیارهای کلیدی برای سنجش میزان موفقیت
  • اطمینان از اینکه تمام فعالیت‌های بازاریابی با اهداف گسترده‌تر سازمان مطابقت دارد
  • سنجش و بهینه‌سازی محتوا برای عملکرد بهتر

 

مدیر راهبردی سازمان در حقیقت ویراستار برند شماست و شش‌دانگ حواسش جمع است تا هر آنچه منتشر می‌شود با تمام معیارهای راهبردی مطابقت دارد.

نویسنده محتوا

بهترین برنامه برای بازاریابی و ایده‌های دست‌اول تا وقتی‌که نویسنده‌ای مستعد برای تولید محتوا نداشته باشید کاری از پیش نمی‌برند. بهترین کار، استخدام نویسنده‌ای است که می‌تواند محتواهایی متفاوت و منطبق با راهبرد بازاریابی محتوایی شما مثل موارد زیر است:

  • وبلاگ
  • محتوای وب‌سایت
  • رونوشت خودکار محتوا که از طریق ایمیل ارسال می‌شود.
  • برگ‌های فروش
  • محتواهایی که کاربر باید برای دریافت آن‌ها اسم و آدرس ایمیلش را در قالب یک فرم ارائه دهد مثل کتاب‌های الکترونیکی (eBook) و کار برگ اطلاعات پروژه (white papers)

سازمان‌ها اغلب دوست دارند تولید محتوا در خود سازمان انجام شود اما ماهیت این کار به‌گونه‌ای است که جان می‌دهد برای برون‌سپاری.

فریلنسرها و نویسندگان مسلط به بازاریابی محتوای بسیاری مایلند اهداف بازاریابی شما را به محتواهایی جذاب و کاربرپسند تبدیل کنند.

تولیدکنندگان محتوا باید دانش سئوی بالایی داشته باشند و بتوانند به روایت‌های مختلف (اول‌شخص، سوم شخص و…) و برای مخاطب‌های متفاوتی به نگارش متن بپردازند. حواستان باشد حتماً محتوا نویستان را به‌درستی ارزیابی کنید.

 

طراح گرافیک

دیگر نمی‌توان گفت «بهتر است» از عناصر بصری چشم‌نواز استفاده کرد. این عناصر جزء مهم‌ترین عامل محبوبیت برند شما هستند و می‌توانند اسم‌ و رسمی در دنیای دیجیتالی اشباع‌شده از محتوا برایتان دست‌وپا کنند. عوامل بصری نسبت به محتوایی که فقط شامل متن است برتری دارد چون باعث می‌شود مخاطب پیام شما را بهتر درک کند و بیشتر در یادش بماند.

هر محتوایی که تولید می‌کنید باید به‌طور هدفمند طراحی‌شده باشد. شاید بتوانید با استفاده از عکس‌های استوک از قبل آماده‌شده کارتان را راه بیندازید اما اگر می‌خواهید طراحی محتواهایتان فقط با توجه به معیارهای شما سفارشی‌شده باشند بهتر است از یک طراح گرافیک حرفه‌ای استفاده کنید. اگر می‌خواهید پروژه خاصی مثل کتاب الکترونیکی یا اطلاع‌نگاشت تولید کنید می‌توانید از یک فریلنسر کمک بخواهید یا از طراح گرافیکی خارج از شرکت خودتان استفاده کنید. اگر می‌خواهید کارتان را برون‌سپاری کنید باید همان‌طور که محتوا نویستان را ارزیابی می‌کنید مهارت‌های طراحتان را نیز بسنجید.

سئوکار حرفه‌ای

اگر محتوایتان در موتورهای جستجو پیدا نشود شاید هیچ‌کسی نتواند به آن دسترسی پیدا کند. حقیقت این است که معمولاً کاربران، صفحه دوم نتایج جستجو را حتی نگاه هم نمی‌کنند. دقیقاً به همین دلیل است که به یک سئوکار متخصص برای موفقیت کسب‌وکار دیجیتالی‌تان نیاز دارید.

سئوکار شما باید گوگل آنالتیکس (Google Analytics) را خورده باشد و همچنین بر تمام ابزارهای بهینه‌سازی محتوایی که استفاده می‌کنید تسلط داشته باشد. در سایت «Brandpoint» از ابزارهای رایگانی مثل گوگل آنالتیکس و سرچ کنسول (Search Console) استفاده می‌کنیم و همچنین ابزارهای پولی «SEMrush» و «Spyfu» را نیز به کار می‌بریم تا محتواها کاملاً بهینه شده باشند و ما و مشتریانمان را سرافراز کنند. سئوکار شما کاری می‌کند کارستان تا تمام محتواهای دیجیتالی‌تان برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی شده باشد مثلاً تیترها را به‌روزرسانی می‌کند، برای عکس‌ها متن جایگزین می‌گذارد و حواسش هست تا اطلاعات متای هر پست طوری نگارش شده باشد که رتبه خوبی در موتورهای جستجو بگیرید. وظیفه دیگر متخصص سئو این است که راه بردهایی برای کلمات کلیدی شما در نظر بگیرد که یکتا باشند؛ سئوی مطالب منتشرنشده را بهینه‌تر کند و به‌طور منظم محتواهای قبلی را بررسی کند تا در صورت نیاز بهینه‌سازی شوند.

اگر بخواهیم کمی کمال‌گرایانه به قضیه نگاه کنیم می توانیم بگوییم هر عضو گروه بازاریابی محتوای شما باید یک‌پا سئوکار باشد اما بااین‌وجود داشتن یک نفر که فقط کارهای سئو را انجام می‌دهد می‌تواند در موفقیت پروژه شما نقش مؤثری داشته باشد.

مدیر محتواهای تبلیغاتی کلیکی (پی‌پی‌سی یا تبلیغاتی که به ازای هر کلیک کاربر از شما پول می‌گیرد)

تقریباً در تمام حوزه‌های مرتبط با بازاریابی، تبلیغ محتوا می‌تواند کاری کند کَشتی شما هرگز به گِل ننشیند. ابزارهایی مثل «outbrain» و «AdWords» تأثیر بسزایی در جذب کاربر و زیاد کردن تعداد مخاطبان سایت‌ دارد اما باید تمام هوش و حواستان به آن‌ها باشد تا فرآیند کنترل، به‌روزرسانی، سنجش و بهینه‌سازی به‌طور شایسته انجام شود.

حتماً یک نفر را برای انجام این کار استخدام کنید؛ حالا فرقی نمی‌کند در شرکتتان کار می‌کند یا همین وظایف را در خارج از سازمان شما انجام می‌دهد.

 

برنامه‌نویس سمت کاربر (front-end)

اگرچه این جایگاه هم کمی دکوری به نظر می‌رسد اما داشتن یک برنامه‌نویس سمت کاربر به‌شدت به دردتان می‌خورد.

ایجاد فراخوان عمل (call to action)، ساخت صفحات هدف (Landing pages)، به‌کارگیری داده‌های ساختاربندی شده، طراحی و ساخت هر نوع فرم و تبلیغات بالاپَر (pop up) باب میل شما خوراک برنامه نویسان سمت کاربر است.

اگر سیستم مدیریت محتوای قدرتمندی مثل وردپرس داشته باشید و در کنار آن از پوسته‌های خوبی استفاده کنید، می‌توانید در حین کار تجربه هم ‌کسب کنید و روزبه‌روز بهتر شوید اما هیچ‌چیز جای برنامه‌نویس مستعدی را نمی‌گیرد که همه این کارها را می‌تواند در سه سوت انجام دهد.

متخصص بازاریابی ایمیلی / خودکارسازی بازاریابی

بازاریابی ایمیلی و خودکارسازی بازاریابی کاری است بسیار پرمسئولیت که شامل وظایف زیر می‌شود:

  • مدیریت پایگاه اطلاعات
  • بخش‌بندی مخاطبین به‌طور هوشمندانه
  • استفاده از روش‌هایی برای بیشتر کردن مشارکت کاربران و اولویت‌بندی مشتریان بالقوه

اگر سررشته‌ای در بازاریابی ایمیلی یا خودکارسازی بازاریابی داشته باشید می‌دانید آن‌قدر کار دارد که یک نفر را می‌طلبد به‌طور تمام‌وقت درگیر این کار باشد؛ پس‌ دست مبارکتان را در جیب برده و یک نفر را برای این کار انتخاب کنید. مسئولیت‌های دیگر مرتبط با این موضوع مثل ایجاد ایمیل را می‌توانید بین اعضای گروه تقسیم کنید.

مدیر رسانه‌های اجتماعی

اگر مخاطبین شما در رسانه‌های اجتماعی حضور دارند، لازم است از یک مدیر رسانه‌های اجتماعی و مجموعه مخاطبینتان استفاده کنید.

رسانه‌های اجتماعی فقط برای به اشتراک‌گذاری گیف‌های خنده‌دار و عکس فرزندانتان نیست؛ جایی است که در آن می‌توانید از محتواهایی که خودتان ایجاد می‌کنید (یا از این‌طرف و آن‌طرف جمع می‌کنید و کمی تغییرش می‌دهید) برای ارتقای برندتان استفاده کنید و با مخاطبین هدف به‌طور فردی ارتباط برقرار کنید. استفاده از این روش گاهی می‌تواند خطرپذیری بالایی داشته باشد. اگر کاربران از خدمات رسانه‌های اجتماعی شما راضی نباشند آن‌وقت است که قسمتی از مشتریانتان را از دست می‌دهید.

به‌کارگیری یک مدیر رسانه‌های اجتماعی مخاطب- مشتری محور می‌تواند شما را با حفظ مشتریانتان یک‌قدم به موفقیت نزدیک‌تر کند.

حالا اگر دستتان تنگ باشد و منابع مالی کافی برای استخدام تمام این افراد را نداشته باشید چه؟

اگرچه هرکدام از این نقش‌ها جزء ضروریات گروه بازاریابی دیجیتالی هستند و هرکدام مسئولیت‌های خطیری دارند اما سازمان‌های انگشت‌شماری وجود دارند که به همه آن‌ها نیاز داشته باشند یا منابع مالی کافی برای استخدام تمام آن‌ها در دسترسشان باشد. پس سرتان را بالا بگیرید و نا امید نباشید؛ کلک رشتی را برای همین روزها ساخته‌اند J

بسته به توانمندی‌هایی که گروه بازاریابی شما دارد می‌توانید دو یا چند مسئولیت را به یکی محول کنید تا پروژه بازاریابی محتوایتان کم و کسر نداشته باشد.

مثلاً محتوا نویس شما می‌تواند مدیر رسانه‌های اجتماعی و گروه مخاطبانتان باشد. قاعدتاً کسی که محتوا می‌نویسد از جزییات تمام محتواها اطلاع دارد و مخاطب را به‌خوبی می‌شناسد پس می‌داند چه چیزی برایش مهم است.

همینطور اگر به چشم‌های مدیر پروژه‌تان نگاه کنید می‌بینید می‌تواند مدیر راهبردی خوبی باشد. حتی اگر در چشمانش هم برقی مشاهده نکردید می‌توانید از او یک مدیر راهبردی کار درست بسازید .

چون:

  1. او به‌خوبی با نیازهای سازمان آشناست و می‌داند گروه بازاریابی کدام اهداف شرکت را در دستور کار خود قرار داده‌ و باید آن‌ها را دنبال کند.
  2. با اولویت‌های شرکت آشنایی دارد پس می‌تواند نقشه راهی برای دیگر اعضای گروه خلق که قدرتمند باشد و از طرفی تمام اولویت‌های شرکت را در خود جا داده باشد تا در تولید محتوا بر اساس آن عمل شود.

برای اینکه در ادغام نقش‌ها موفق باشید و احیاناً سوتی ندهید تا هر چه رشته‌اید پنبه شود؛ فقط روی نقاط قوت هر عضو در گروه بازاریابی‌تان تمرکز کنید و به این فکر کنید چطور می‌توانید از نقاط قوت آن‌ها در جهت انجام مسئولیت‌هایی استفاده کنید که مدنظر شماست.

نکته‌ای که خوب است در برون‌سپاری پروژه‌ها در نظر داشته باشید

گاهی ممکن است نیاز به انجام کاری داشته باشید اما اعضای گروه خودتان قدرت انجام آن را نداشته باشند. اینجاست که باید به برون‌سپاری فکر کنید. به نظر من به‌جز نقش مدیر پروژه بقیه نقش‌های ذکرشده «قابلیت برون‌سپاری» دارند. فریلنسرها و سازمان‌های زیادی وجود دارند که از پَسِ انجام هرکدام از نقش‌های ذکرشده در بالا برمی‌آیند. تنها نکته‌ای که باید در نظر داشت این است که مجری مدنظرتان را همان‌طوری ارزیابی کنید که کارمندان درون شرکتی خود را برای استخدام می‌سنجید.

همیشه تعادل را رعایت کنید

برای شروع کار، ابتدا اهداف شرکت و بازاریابی خود را مشخص کنید، نقش‌های حیاتی را که به شما در رسیدن به این اهداف کمک می‌کنند تعیین کنید؛ سپس ببینید کدام نقش با نقاط قوت اعضای گروهتان هماهنگی دارد.

نتیجه یک گروه بازاریابی دیجیتالی کوچک و مقرون‌به‌صرفه است که می‌تواند هر کاری را که شما بر عهده‌اش بگذارید به‌خوبی انجام دهد.

Back

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بایگانی

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

دسته‌ها

اطلاعات