معرفی بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال زمانی به وجود آمد که با پیشرفت علم و تکنولوژِی زمینه ی مدیریت بازاریابی نیز پیشرفت کرد و با عبور از دوره ی سنتی اکنون به بازاریابی در بستر اینترنت رسیده است.بازاریابی دیجیتال عبارت است از همه ی وسایل و عملکرد ها که برای بازاریابی کالا و خدمات در بستر دیجیتال صورت می پذیرد که هم به صورت آنلاین و هم به صورت آفلاین انجام می شود.برخی بر این باورند که بازاریابی دیجیتال محدود به بستر اینترنت است که در واقع به هیچ عنوان این گونه نیست.
بازاریابی دیجیتال از دو قسمت فشار و کشش به وجود آمده است.بخش اول که فشار است برای مشتری و یا کاربر دسترسی به وجود می آورد و بخش دوم که کشش است فرآِندی است که باعث میشود مشتری به دنبال ما بیاید.در بخش بعد از کافه دیجیتال مارکتینگ به نکات مهم در این حوزه پرداخته خواهد شد.

نکته های مهم در رابطه با بازاریابی دیجیتال

  1. هم در زمینه ی سخت افزار هم در زمینه ی نرم افزار وجود دارد.
    2.برخلاف باور عموم بحث مهم در بازاریابی دیجیتال اینترنت و فناوری نیست بلکه تجارت است.
    3.متد های بازاریابی دیجیتال باید به گونه ای باشند که در همه ی مراحل خرید حضور به مصرف کننده سرویس دهی کند.
    4.این نوع بازاریابی زمانی بهترین بهره وری را دارد که به صورت هماهنگ و یکدست با دیگر راهبرد ها ی ارتباطی ترکیب شود.

نمونه هایی از ابزار ها و متد های بازاریابی دیجیتال که به کسب و کار رونق می دهند.

بازاریابی دیجیتال

1.بهینه سازی برای موتور های جستجو:

بهینه سازی موتور های جستجو یا همان سئو به عملیاتی می گویند که از طریق مرورگر های جستجوی رایگان تعداد کاربران سایت شما را به صورت ارگانیک افزایش می دهد.در این نوع جستجو محتوای ساخته شده توسط شما بدون داشتن هیچ هزینه ای برای کاربران در قسمت نتایج موتور های جستجو نمایش داده می شود.فاکتور هایی که در بهینه سازی برای موتور های جستجو تاثیر دارند عبارت است از:

  • سئوی داخلی:عملیاتی که در درون سایت و برای افزایش کارایی سایت صورت می گیرد.
  • سئوی خارجی:اعمالی که در بیرون از محیط سایت صورت می گیرد تا باعث رشد سایت گردد.

2.بازاریابی موتور جستجو

Search engine marketing یکی از موارد کمتر اهمیت داده شده در سئو می باشد.خرید ترافیک اختصاصی در وبسایت ها را بازاریابی موتور جستجو مهیا میکند.معروف ترین موتور های غیر رایگان برای جستجو شامل google adwords و bing ads می باشند.در این کار بازاریاب برای به نمایش درآمدن تبلیغاتی که مد نظر وی است مجبور به پرداخت هزینه ای که از قبل بر سر آن به توافق رسیده اند بپردازد.

3.تبلیغات کلیکی

یکی از آسان ترین روش های بازاریابی دیجیتال است.این روش به اینگونه است که مابین موتور جستجو و یک شرکت، قراردادی مبنی بر پرداخت هزینه توسط شرکت برای هر کلیکی که کاربران توسط موتور های جستجو می کنند.امروزه تبلیغات کلیکی در برنامه هایی مانند اینستا کاربرد دارند که در آن تبلیغات به صورت اعلان برای افرادی که شرکت مد نظر قرار داده است به نمایش در می آیند.تبلیغات کلیکی یکی از دسته های sem است.

4.بازاریابی شبکه ی اجتماعی

امروزه شبکه های مجازی مانند تلگرام و اینستا و … بستر بسیار مناسب و پر پتانسیلی برای بازاریابی می باشند. بازاریابی شبکه اجتماعی موجب این میشود که افراد زیادی با کالاها و خدمات شما آشنا شوند.این مورد یک متد تعاملی است به گونه ای که فرد در رابطه با یک یا چند کالا که مورد استفاده قرار می دهد نسبت به آن نظر و بازخورد می دهد.که با توجه به این بازخورد ها می توان فرآیند بهبود،رشد و توسعه را در پیش گرفت.این مورد یکی از متداول ترین روش های رونق کسب و کار توسط بازاریابی دیجیتال است.

برای فهم بهتر مطالبی که در بالا گفته شد می توانید از سایر قسمت های کافه دیجیتال مارکتینگ که در رابطه با همین حوزه است استفاده کنید.

نوشته قبلی ما با عنوان “آموزش بازاریابی دیجیتال از راه های مختلف” رو مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *